Friday, April 1, 2011

segalanya bermula

assalamualaikum....^_____________^

harap semua sihat ye.. laili n khadijah sihat,cuma en.suami je kurang sihat. patutlah semalam laili tak boleh tido. rasa risau sangat..

bila dapat email en.suami barulah terasa lega..selamat di sana. thanks amos kerana khidmatmu.. :)

khadijah hari ni bangun lewat. lena tidonya,tambah lagi kat sini dok hujan..lagilah best tido tarik selimut..sejuk je.. ummi khadijah plak awal pagi dah kena bangun. dan nilah rutin harian wanita bergelar isteri dan ibu kan.

orang tua2 dulu kata,kalau nak murah rezeki,kena bangun awal pagi.
teringat plak mak di kampung. dari kecil lagi mmg dah didik laili bangun awal. kalau pukul 6 setengah pagi pun x bangun masa cuti sekolah,riuh 1 rumah dibuatnya.



mak selalu kata.."bangunan2,sesubuhan sambahyang..magun kadak,kayapang razaki handak berparak..?kahinak razaki dimakan burung...yok,bangunan..bersigar-sigaran" ha,kawan2 faham ke maksud tu..?
hikhik..laili ni family 100% banjarian..xde kacuk2 jawa atau bugis semua tu.

dan maksud pada apa yang mak cakap tu..."bangun2,subuh ni kena sembahyang. kalau tak macam mana rezeki nak datang kat kita,nanti rezeki dimakan burung..cepat bangun..segar2kan badan.."






hah,lebih kurang tu lah maknanya. mak suka kata bandingkan dengan burung sebab burung awal2 lagi dah kuar cari makan. nak takutkan laili yang masih kecil tu,tulah mak cakap sbb laili fikir  camni..ish,kalau tak bangun,nanti habis makanan aku kena bedal.. melepas nak  sarapan sedap2..bangun je lah.. ^^




tapi bila dah besar,jadi sebati dengan diri laili,kalau bangun lewat tu,mulalah rasa semacam. tak best je rasa..




tapi bagi laili dan en.suami,kalau nak hati tenang,kerja jalan lancar dan murah rezeki..kena bangun awal dan mulakan dengan solat subuh.. sebabnya,solat tu tiang agama. bila sekali kita tinggalkan,tiang tu goyanglah.. kalau yang langsung x solat  plak..??? sendiri fikirlah ye.. sebab hidup cuma sekali,amal pun selagi hayat dikandung badan. bila nyawa dah di penghujung,katakan hi,hi..bye,bye... je lah...

so,mulakan dan lengkapkanlah hari dengan solat 5 waktu k. kalau tertinggal solat subuh tadi,tanam azam..start zuhur ni harus solat pada masa.. walaupun rasa sulit,lawan perasaan tu.. sebab solat tu "tiang agama"


selamat beramal..




------------------------cinta hingga syurga-----------------

5 comments:

mama Rayqal said...

abah saya pun banjar...tapi kitaorg adik beradik x pernah belajar n paham baser banjar.. hehhe... kalo abah balik tg karang, adalah dia cakap banjar ngan sedara mara dia.. kitaorg sonyap ajola..huhu..

siti norlaili yusof said...

mama rayqal : hikhik..laili ni mmg mmbesar mak abah ckp banjar tp laili cakap melayu. bkn xnk ckp bnjar,tp x ramai yg tau ckp bnjar.

suami plak org kedah,tp mujur suami n family mertua laili fhm ckp banjar. so,mmg xde lah diam je.

tmbh plak slang bnjar mak laili pekat,cakap 2-3 patah b.melayu,pastu msti ckp banjar balik..hehe..

tp kalau dengar msti nak tergelak.. :)

ieka said...

wahahaha...sy bc tlsn banjar laili spth habuk pn tarak phm cz sy xd lngsng kne mngena ktrnn banjar..nseb ade tjmh...nti laili leh ajar khadijah bhs banjar.he2...

siti norlaili yusof said...

ieka : hahaha...sudah semestinya.. segala ilmu akan diturunkan pada khadijah.. tp,kalau ieka nk belajar pun blh gak..hihi.. :)

ieka said...

ok..nti laili selit2 lg bhsa banjar dlm entry..bole tmbh lg pngtahuan sape2 yg xtaw...:)