Friday, March 4, 2011

kecomelan yang terlampau


alahai,x pakai baju ke yayang..malu mak cik tengok...huhuhu....
assalamualaikum.... ^________________________^

senyum seindah suria k..x kira lah apa jua keadaan anda kerana senyum tu adalah penawar bagi penyakit hati dan dapat memanjangkan umur kita kerana selalu berfikir positif.. :)

hari ni laili nak share tentang masalah yang semakin hari semakin bertambah di sekeliling kita..iaitu masalah obesiti..mungkin ada terjadi pada diri kawan2 atau keluarga atau rakan.. atau mungkin juga pada anak2 anda.. :(

obesiti...ramai orang lepas pandang hal ni..selalunya di peringkat awal,buat x endah..bila dah semakin kronik baru nak mengadah.

cuba kawan2 tengok foto di atas tu..bb yang dalam sinki tu..comel kan..rasa nak cubit2 je pipi bambam dia..tengok pula pada tangan dan kakinya...ketubuh sungguh kan..???  gambar ni laili search kat google..bb ni dah berada di tahap fat bb.. bayangkanlah kalau sampai dewasa dia macam ni...

tp xpelah,mungkin dia sihat sebab susu ibu kan..tapi,

^_________________^
kalau dah sampai tahap gambar di atas ni camne plak ye..? sihat hanya pada luaran tp dalamannya macam mana..? kesian kan...

ramai ibu bapa risau bila tengok anak sakit...x payah sakit teruklah..demam atau selesema sikit pun dah cukup membimbangkan.. yelah,ada setengah tu sampai bergaduh laki bini bila anak sakit. sebabnya,selalunya si ayah kata anak sakit sikit je. tp si ibu kata anak sakit teruk.. pernah terjadi depan mata laili sendiri,si ibu ni sampai minta cerai dari si ayah..mujurlah si ayah tu penyabar. bawa anak pegi klinik malam tu juga. rupanya anak demam nak tumbuh gigi..huhuhu..

tapi tu pasal sakit yang datang tanpa kehendak kita..so,macam mana pula dengan obesiti..? selalunya obesiti berlaku dengan keizinan kita. kita merelakan anak2 makan makanan dengan terlampau. kita fikir,'baguslah anak nak makan..xdelah lapar..lagipun nt sihat dan comel..chuby2 gitu' dan itulah yg selalunya kita inginkan.. kalau org tengok,org akan puji..'sihatnya anak awak...rasa nak cubit2 n gigit jer..' hohoho... (bahaya ni,nak cubit2 n gigit anak kita..hikhik)

so,apa yg dimaksudkan dgn istilah sihat yang selalu kita lafazkan tu.? selalunya kalau lagi ketubuh seseorang kanak2 tu..lagi sihat lah..

salah tu...sihat yang sebenarnya bukan bergantung kepada tahap ke-chubby-an kanak2 tu.. tapi kepada gaya pemakanannya..

x semestinya kanak2 yg chubby tu sihat dan yang kurang chubby ni x sihat..x cukup zat...sila buang jauh2 gaya pemikiran sedemikian ye kawan2... :)

 laili lihat ramai yang gemar bagi junk food pada anak2 sebab lebih mudah...cepat disediakan dan rasa yang sedap..sebab tulah,anak2 suka..tambah lagi banyak msg..memang tambah sedaplah makanan tu.
kalau kawan2 lihat ke dalam peti ais laili..memang tiada junk food..yang ada cuma sayur2an dan buah2an dan makanan basah macam ayam,ikan dan udang yang menanti untuk dimasak. stok jajan khadijah plak cuma cornflakes,biskut,roti,buah,calci-yum,minuman kultur,kismis n 2 jenis coklat yg ada hanya choki2 dan cadbury. selain daripada tu memang xde..

bukan khadijah x pernah makan junk food...sesekali tu dapat gak kat dia macam keropok super ring tu dan rota..kadang2 twisties.. tp laili perhatikan..selalunya dia akan share dengan pak su kesayangannya.. pak su terpaksa bagi sebab x sampai hati tengok khadijah minta.. tp dihadkan,bg 1-2 je pastu dah x boleh..cepat2 sorok..huhuhu..

kenapa laili x bagi..? soalan yang baik..junk food maksudnya makanan sampah jadi,x kanlah laili nak bg anak makanan sampah..? kata sayang anak jadi,xkanlah nak bagi makanan sampah..betul x?

laili x kata laili ni ummi yg bagus..tp laili berusaha memberi yang terbaik. laili xnak menyesal di kemudian hari kerana menjadi penyebab masalah kesihatan kepada insan2 yang laili sayang.

laili harap kawan2 pun akan segera mengubah dan lakukan 1 anjakan paradigma sebaiknya. kita ibu2 harus beri yang terbaik kepada anak2. luangkan masa masak makanan berkhasiat untuk mereka. jangan memandang enteng terhadap pemakanan dengan berfikir asal kenyang. untuk pengetahuan,junk food langsung x mengenyagkan..tp menambah kalori dan penyakit.

msg..atau senang cakap,ajinomoto. ada gak yang panggil pak aji..amat banyak dicampurkan ke dalam junk food. msg kalau diamalkan boleh membunuh sel2 dalam otak. sebab tu lah kalau kita perhatikan kebanyakan pelajar cemerlang,hafiz dan hafizah..selalunya elak drp makan msg. kerana kalau terlalu banyak msg boleh membantutkan perkembangan dalam otak kita.



susu penting untuk kalsium.. bagi kanak2,dapatkanlah susu yang lebih dha untuk perkembangan mindanya
untuk itu,sama2lah kita jaga pemkanan anak2 dan isan yang kita sayang di sekeliling kita... sediakan makanan yang berkhasiat dengan penuh kasih sayang.. insyaallah akan terhindar dr masalah yang kita x inginkan..

anda sayangkan mereka,jadi..elakkanlah drp menjadi punca kedatangan penyakit drp pemakanan yang kita sediakan..

buah2an mengandungi gula semulajadi..

jadikan sayuran sebagai hidangan utama pada setiap hari

minum sebelum haus untuk mengelakkan dehidrasi dan minumlah secukupnya
untuk membuang toksin

semoga segala info kali ni dapat dijadikan panduan kita bersama. dan sama2lah kita berubah ke arah yg lebih baik.

maafkan laili andai ada kekurangan. kerana yg baik tu drp Allah swt dan yg buruk tu drp diri laili sendiri.

sekian saje untuk pagi ini...

                --------------------------------cinta hingga syurga------------------------------

2 comments:

zieta hafiz said...

akak ni obes gak laili..hehehehe...tp alhamdulillah setiap bln buat chek up kt klinik bebas drp sebarang penyakit...ni tgh berusaha nk kurus ni...hahaha

siti norlaili yusof said...

zieta hafiz: baguslah akak selalu wat check up.. blh ambil langkah berjaga2 kan..
tp x ramai org yg fikir macam akak ni..nak pegi klinik pun payah..huhuhu..tggu dah parah baru nak pegi..:(

laili doakan akak dpt capai hasrat akak tu n dijauhkan drp sebarang penyakit..amin.. :)