Tuesday, March 1, 2011

amalan terbaik bagi wanita hamil

assalamualaikum....


^_____________^

apa khabar,kawan2 semua..
malam ni laili nak kongsi ckit amalan pemakanan yg baik semasa mengandung...:)

laili ni bukanlah pakar pemakanan tp laili cuba berkongsi sedikit amalan...mudah2an dpt beri kebaikan pada kita semua. insyaallah..:)

Kurma/ Kismis / Madu Sabda Rasulullah s.a.w 
"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya."





1)kurma:digalakkan bagi wanita hamil dan yg ingin melahirkan sbb dapat membantu membekalkan tenaga..dan perkembangan janin..


antara kelebihannya:
a)kaya dgn zat besi-amat sesuai dimakan bg wanita yg sedang haid dan yg menghidap anemia(kurang sel darah merah). tambah lg bg wanita yg sedang hamil n melahirkan..mmg kena bg byk darah untuk mengurangkan risiko yg x diingini..
b)xde kolestrol-so,makanlah bila2 atau banyak mana pun xpe..
c)kandungan gulanya mudah diserap-sebab tu lah bagus diamalkan sebab boleh bekalkan tenaga dengan kadar segera.
d)jika diberikan kpd bayi,ia boleh kurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.
e)membantu memudahkan proses bersalin n mengecutkan rahim. 




2)madu:diketahui umum,madu adalah amat kaya dgn 1001 macam khasiat. tp ada sesetengah org berpendapat,madu tu sifatnya panas n org mengandung xleh minum madu...

salah tu,madu (yg asli) adalah sebaik2 penawar..xde langsung mudarat. baik bg ibu mengandung sekalipun.. malah,org yg ada diabetis pun blh minum madu sbgi alternatif merawat penyakit.

selain membekalkan tenaga,ia juga dpt membantu perkembangan janin dengan baik.


Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Rasul saw sangat menyenangi madu”.
Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat yaitu meminum dan membaca Al-Quran”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasehat Al-Qur’an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada”.
Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: “Madu adalah ubat dari segala penyakit tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Na



3)kismis:bukan sahaja untuk menjamkan fikiran. tp juga untuk membantu diri melawan penyakit..


Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian”.
Imam Ali a.s. bersabda: “Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia tidak akan melihat pada jasadnya suatu yang tidak disenangi”.
Imam Ali a.s. bersabda: “Kismis dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit, menghilangkan panas dan memulihkan kesehatan jiwa”.
Pada riwayat lain dari Abi Ja’far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyehatkan jiwa”.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat menghilangkan kepahitan (hempedu/cairan kuning), menghilangkan lendir, menyehatkan badan, membaguskan rupa, menguatkan saraf dan menghilangkan letih”.


ketiga2 jenis amalan dia atas adalah yg terbaik bg ibu2 mengandung..

dan inilah amalan laili semasa mengandung dahulu hinggalah saat kelahiran dan berpantang...

dan pada entri laili preggy yg lalu,laili ada cerita yg laili langsung x sempat sarapan dan makan tengahari kan? sebelum laili ikut nurse tu,mujurlah laili sempat minum 2 sudu madu.. tulah pembekal tenaga buat laili.. dan lepas bersalin pun,laili minum madu gak sebab nak dapatkan tenaga selepas bertarung nyawa demi suatu kelahiran yg dinanti..

kawan2 cubalah amalkan yg ketiga2 ni yer..xkan ada mudaratnya..insyaallah..


dan 1 lg amalan laili sejak awal kehamilan adalah,minum air kelapa muda.. org tua2 kata elok diamalkan. mudah2an dapat kembar air dan bukannya kembar darah sbb xde lah terasa sakit sangat masa nak melahirkan..

kalau dapat kembar darah tu,agak sakitlah ckit.. sakitnya macam mana,laili pun x tau..tp drp cerita2 yg laili dengar,memang sakitlah..


tp x kisahlah kan,yg penting kita n anak selamat.. wat masa ni,tumpang awal,perbanyakkanlah amalan n cuba2lah amalkan petua2 ni k. selamat beramal...

------------------------------cinta hingga syurga----------------------------

5 comments:

ieka said...

thanx ats info yg laili smpikn...insyaAllah,next preggy leh la sy amalkn...=)

siti norlaili yusof said...

ieka: u r wellcome,dear friend's... moga2 dapat bg kebaikan pada kita bersama.. insyaallah.. :)

tipspowerful said...

thank atas info, semoga kita semua berkah

sutra qaseh said...

Laili..bukan ke kata org minum air kelapa awl hamil tak bagus..boleh gugur.. sampai sy tak berani nk minum air kelapa., huhu

eminoun said...

Tu la..saya dgr pon org kata air kelapa x elok awal2 hamil..Laili start minum masa bila? Saya sgt suka air kelapa tapi risau ngan janin..