Monday, February 21, 2011

preggy episod 2

assalamualaikum... ^______________^

apa kbr semua..?harap semua baik2 ye... seperti yg dijanjikan,hari ni laili nak sambung kongsi cerita dan pengalaman preggy sebagai panduan kita bersama..

sambung cerita semalam,pasal telur goreng tu,seelok2nya jgn wat separuh masak..bg cukup masak ok sbb org preggy x digalakkan makan makanan mentah n kurang masak. :)

madu tu plak,ramai org kata panas. sbnrnya x..madu tu amat bagus diamalkan sama ada kita preggy atau x..malah pas bersalin n masa dlm pantang pun blh minum madu. mcm laili,laili cuma minum 2 jenis madu. madu khaula atau madu kausar..amat bagus n melalui pengalaman masa melahirkan,bb tu bersih..nak cerita detail sgt x reti tp tu lah yg doktor n nurse bgtau kat laili..^^ tp xpe,nt laili wat entri ttg pemakanan plak k..tgguuuuuu...........

now,kita masuk topik baru tentang regangan atau senang cakap stretchmark.(betul ke laili eja ni..? hentam je lah ye..malas dah nk tgk2 kamus on9 ni...heheh) regangan ni mmg akan berlaku sbb bb membesar..kat cni kita patut selalu bersyukur melihat kuasa Allah..yelah,perut punya kempis boleh mengembang sampai camtu..ada bb plak tu..subhanallah...^_______^

ada setengah org rasa gatal..ada setengah tu x rasa apa pun. mcm laili,dr awal preggy sbb baru tau preggy masa dah masuk 5 mggu,terus sapu minyak sbb takut perut merekah..hahaha..masa tu belum gatal lagi. laili mula rasa gatal masa cecah 3 bulan..masuk 5 bulan makin kuat rasa gatal..rasa nak cakar2 je tp ditahankan sbb xnak nt perut huduh..huhuhu...lama gaklah gatal2 kat perut tu sebab regangan sampai 7 bulan. ada stgh org plak,sampai bb nak lahir pun gatal lg..sabau yo lah..:)

masa gatal2 tu laili suka sapu lotion n minyak johnson's baby..kdg2 tu sapu gak lah bio oil..ikut kerajinan..kalau asyik mandi je,laili akan guna lotion..jimat ckit bio oil tu.. botol kecik tp mahal lah yunk!..hukhuk

bila masuk bulan ke-6 preggy,laili kena alahan kulit..maha hebat betul ujian masa tu. dahlah gatal di perut..ni hbs hampir 1 badan kena alahan..sedih sgt masa tu..dgn en.suami xde d cc kerana tanggungjawabnya pada negara..(sedapkan hati je..hehehe) n keluarga yg dibinanya ni.. alahan tu teramatlah gatal..kalau kena panas rasa pedih sangat n berair...mmg masa tu laili byk sabar...kadang tu x tahan sgt,sampai nangis gak lah..mmg menguji..dgn apa yg dirasa..tambah plak tgk kulit dah x secantik dan semulus yg dulu..nak kuar umah pun malu..huhuhu...:(

masuk bulan ke-7 IL laili dtg jemput sbb suami laili dah nk blik n laili nak sambut kat umah IL. (masa tu belum ada umah sendiri) IL laili terkejut tengok..MIL plak dah macam nak nangis tengok keadaan menantunya ni..ubat dah mcm2 ubat guna tp xde yg berkesan(hbs duit adalah)..huhuhu

so,on the way blik tu,terus singgah farmasi n cari ubat..alhamdulillah,ubt tu berkesan. 3 hari guna je dah hilang..syukur sgt.. ^____________^

barulah boleh nak senyum dan nyanyi2 lagu hindustan tu(dalam hati jer ok..hehehe)...tp,dugaan lain plak yg dtg lepas tu. nak tau apa.???? ha...kenalah tggu sambungannya di entri yg baru nanti...:)

moral drp pengalaman laili ni,walau seberat mana dugaan masa tu,jgnlah mengeluh..cuba elakkan drp mengeluh k. bykkan sabar..insyaallah ada sesuatu yg menanti..yg kita x tau.. bila hadapi saat2 ni,bykknlah berdoa mohon kekuatan.. kalau nak menangis pun,boleh..tp jgn sampai cakap bukan2 dan mempersoalkan apa yg kita alami.. sbb Allah tu terlalu kasih pada wanita2 yg mengandung...

best kan,pas 9 bln 10 hari mengandungkannya..melahirkannya adalah 1 anugerah yg amat besar...:)

ok semua,kita jumpa lagi nanti.. jg diri n bb tu k..mesti x sabar nak jumpa bb tu kan..???? i know that.. sbr k..9 bln 10 hari je..nt dgrlah tangisannya menjengah ke dunia...

p/s:rindu momen2 masa preggy n melahirkan..:)

2 comments:

ieka said...

truk jgk alahan kulit laili 2 ye?sy alhmdulillah xd alahan kulit..yela,stp org lain2 dugaan yg dialami mse preggy.biasanya org ble pnghjng preggy kaki mle bngkk kn?sy mse 8bln diuji dgn tapak tgn gatal ya amat..mcm kne geget ngn bntng bisa je..mle2 3jr je..pas 2 mrebak smpi 1 tapak tgn..huhuhu..mmg xthn sgt..nk nangis pn ada..hmpr 1/2botol mnyk pns sy lumur tp ttp xd prbhn..brkt ksbrn alhamdulillah lps b'salin otomatik xd n smbh spnhnya...

siti norlaili yusof said...

ieka:mmg teruk...mmg x sggup tgk. sampai ada yg kata pasni x pyh preggy lagi..mengucap laili,sbb kami nak anak ramai.. laili pun redha je lah dgn alahan tu walaupun saban malam nangis menahan yg ditanggung tu..

oh,eika xde bengkak ye..cuma gatal2? sabar je lah kan..hope bb akan dtg x kenlah camtu lg..amin..hihihi...

laili pun ada bengkak kaki n laili bersalin awal.. nt laili citer kat entri baru k.